Mis en avant

Delphine Dora / Michel Henritzi « Si nous faisons du bruit, le temps va recommencer » (fort evil fruit)

On her third FEF appearance, Delphine Dora is joined by Michel Henritzi, a writer, promoter and label-runner whose career as a musician stretches back to the 1970s and the early industrial scene. He is particularly involved in the Japanese underground, collaborating with the likes of Tetuzi Akiyama, Ikuro Takahashi, Junko and Fukuoka Rinji. 

Dora’s timeless, minor-key organ and piano settings of poems (Georg Trakl and Verlaine in this case) are a familiar element, but these tracks are particularly haunted and untethered. Dora resorts to unusual Diamanda Galás-like vocal extremes while Henritzi’s recitals fracture and spin backwards, his lap steel variously providing woozy counterpoint or swirling torrents of distortion.

Delphine Dora – piano, pipe organ, hohner organ, 
keyboards, vocals 
Michel Henritzi – lapsteel & effects, walkman, objects, reading 

Words by G.Trakl (A2, A4, B4), Verlaine (B1) 
Recorded between Mauzun & Metz – 
September and October 2022 
Music performed and composed by 
Delphine Dora & Michel Henritzi 
Edited and mixed by Delphine Dora 
Artwork by Delphine Dora 

FEF138

« Un disque inspiré, magnifique d’un bout à l’autre » (Inactuelles, Musiques Singulières) : Chronique ici

Delphine Dora / Michel Henritzi – Live @Zaoum (Clermont Ferrand)

Mis en avant

As Above So Below (Recital)

Happy it sees finally the day after all these many years…I’m very happy to present you my forthcoming album « As Above So Below » to be released on 5th may but now ready to pre-order on Recital, one of my favorite label ever that releases so many great artists over the years (Derek Bailey, Loren Connors, Mary Mazzacane, Loren Rush, Daniel Schmidt, Aki Onda, Sarah Davachi, Sean McCann…).

Special thanks to Sean McCann that invites me to do an album for Recital, and who mastered many albums of mine of these past years and to Andrew Chalk that produced the album and give new atmospheric contours to my music.

Recital is pleased to present As Above, So Below, a new album from French multi-instrumentalist Delphine Dora. Over the past decade, from poetry reading, chansons, organ performances, tape compositions and so on, each album in Dora’s lush discography feels like a feather from a different bird. A keen ability to defy any singular “sound,” always diving to different depths. 

As Above, So Below centers around mystic piano and voice recordings. In a distinct gothic landscape, each of the nine tracks float into one another. From verdant piano works that revolve like beautifully stretched out miniatures, expanding and bending like shadows across the floor, to foggy vocal arrangements hovering above beds of rural field recordings. Quiet synthesizers crawl in the backdrops, never disturbing the spirit of the piano motions. 

On the track “Cantique spirituel,” Dora, from a cloud of her phantasmal caroling, recites a poem by German author Novalis (1772-1801). “Blindly we strayed in night’s confusion…” This poetic essence is found throughout the album… “gladness and grief alike consume.” 

As Above, So Below was produced and mixed by the brilliant British musician Andrew Chalk, whose presence tints the air throughout Dora’s album. Chalk ornaments the pieces with additional instrumentation, along with Jean Noël Rebilly playing clarinet. 

2 extracts to listen and album available to pre-order on (link in bio) : 

Limited Edition 250 LP, Release date on 5th May 2023
https://recitalprogram.bandcamp.com/album/as-above-so-below

Merci aussi à Michel Henritzi pour sa très belle chronique parue dans revue&corrigée, sept 2022 : 

« Nouvel opus de Delphine Dora construit autour d’un poème de Novalis « Cantique Spirituel », comme un point de basculement qui emporte sa musique dans un romantisme sombre ; les notes égrenées sur le piano se perdant dans un dédale rêveur, jouant entre lumières et ombres. Delphine Dora s’est entourée d’Andrew Chalk (orgue, guitare, basse) et Jean-Noël Rebilly (clarinette) pour accompagner son spleen musical, lui offrir des habits soignés. On songe à l’école anglaise apparue à la fin des seventies, aux albums parus sur Obscur Records, ceux de : Gavin Bryard, Harold Budd, Jan Steele, Brian Eno, pour évoquer la musique que referme cet album, Erik Satie aussi mais qui se laisserait aller à l’improvisation. La présence d’Andrew Chalk à la production n’y est pas étrangère, notamment sa complicité passée avec David Jackman qui fit parti du Scratch Orchestra. Brian Eno essayait à la suite de John Cage, de redéfinir les contours du musical, de proposer un espace/temps à habiter – ce que la critique définira comme musique ambiante – le substituant à cet objet défini temporellement issu de la composition, comme un objet sonore fini sur lui-même, séparé. Pour autant Delphine Dora contrairement à ses ainés ne propose pas une musique fonctionnelle, n’est pas dans une distance intellectuelle, objective, mais se laisse conduire par l’émotion, l’écoute, le son dans sa beauté imaginative. On rentre dans sa musique comme dans une chambre close, se laissant conduire par sa main, les notes nous prennent en elles. Novalis disait que : « Plus une chose est poétique, plus elle est réelle », la musique est sans doute la forme que prend l’Art qui touche le plus au poétique. La musique de « As Above, so Below » est un poème sans mot, qui émerveille, une fenêtre sur un monde rêvé qui s’éloigne de nous, de jour en jour, pris dans la tourmente du temps. » 

« Rêver l’imperceptible » (fort evil fruit)

Last spring, I was commissioned by Radio France to produce a radio musical work for a France Musique program (Création Mondiale hosted by Anne Montaron). There was a partnership with INA GRM, where I was invited to do a one-week residency in their studio to compose a 10-minute electroacoustic piece, in the form of 5 fragments of 2 minutes each. I chose to title my piece « Dreaming the Imperceptible », a partial nod to the American activist Starhawk’s book « Dreaming the Obscure », whose title I took up a bit – but with a totally derivative intention. The initial constraint that I had set myself was to start with night sounds from my environment. Are night sounds different from day sounds? In fact, I think that there is an intrinsic difference but does the perception also differ from the lack of visibility? In fact, at night, sounds are quieter, everything takes on a tiny dimension. The complete darkness makes that we are in an acousmatic situation where the sounds move away from the visible. I wanted to pay attention to these micro-phenomena of sound that we do not pay attention to during the day. At night, we have the impression that nothing happens, we have the impression that nature is inert. But in reality, it vibrates, it speaks to us, but in a whisper.
I wanted to create miniatures in the heart of the imperceptible sound from this slightly evanescent matter that I had captured, modulated with modular synthesizer sounds, and my voice. I wanted to approach the synthesizer from this point of view – proper to the meditation, with this constraint, that forced me to specify my gesture. I used the modular synthesizer as a brush that allowed me to underline the properties of natural sound, to enter into resonance, to melt but also to deform it. I wanted to arrive at a slightly distorted perception of the landscape, a landscape that was a little more interiorized. A landscape which is the reflection of an experience lived in a subjective way, where the visual field is reduced but allows to reach other phenomena of perception. To pass from something figurative to abstract and mental elements.

J’ai obtenu une commande de Radio France au printemps 2021 pour réaliser une œuvre radiophonique dans le cadre d’une émission de France Musique (Création Mondiale animée par Anne Montaron). Il y avait un partenariat avec l’INA GRM, où j’ai été invitée à faire une résidence d’une semaine dans leur studio pour composer une pièce électroacoustique de 10 min, sous forme de 5 fragments de 2 minutes à chaque fois. J’ai choisi d’intituler ma pièce « rêver l’imperceptible », clin d’oeil partiel à l’ouvrage de la militante américaine Starhawk « rêver l’obscur », dont j’ai repris un peu le titre – mais avec une intention totalement dérivée. La contrainte de départ que je m’étais fixée, c’était de partir de sons nocturnes de mon environnement. Est-ce que les sons nocturnes sont différents des sons du jour? De fait, je pense qu’il y a une différence intrinsèque mais la perception diffère-t-elle également du manque de visibilité ? De fait, dans la nuit, les sons sont plus silencieux, tout prend une dimension infime. L’obscurité complète fait qu’on est en situation acousmatique où les sons s’éloignent du visible. Je voulais prêter une attention à ces micro-phénomènes sonores auxquels on ne prête pas attention dans la journée. La nuit, on a l’impression qu’il ne se passe rien, que la nature est inerte. Mais en réalité, elle vibre, elle nous parle, mais en chuchotant.
Je souhaitais créer des miniatures au coeur de l’imperceptible sonore à partir de cette matière un peu évanescente que j’avais capturé, modulée avec des sons de synthé modulaires, et ma voix. Je voulais approcher le synthétiseur de ce point de vue là – propre au recueillement ; avec cette contrainte, ça m’a obligé de préciser mon geste. J’ai utilisé le synthé modulaire comme un pinceau qui permettait de souligner des propriétés du son naturel, de rentrer en résonance, de se fondre mais aussi à la déformer. J’avais envie d’arriver vers une perception un peu déformée du paysage, un paysage un peu plus intériorisé. Un paysage qui soit le reflet d’une expérience vécue de façon subjective, où le champ visuel se réduit mais permet d’accéder à d’autres phénomènes de perception. De passer de quelque chose de figuratif vers des éléments abstraits et mentaux. 

paru le 22 mars 2023

(1) Commande Radio France (France Musique) en partenariat avec
l’INA GRM (2021)
Field Recordings, Synthé Modulaire (Serge, Coupigny, Synthi) et
Voix — Delphine Dora
Pièce composée, montée, et réalisée dans les studios du GRM
(novembre 2021)

(2) Composition créée dans le cadre du concours “GRM
Découvertes 2020”
Field recordings, voix, piano, piano préparé, objets, claviers, sons,
percussions — Delphine Dora

Photos: Jean-Baptise Garcia

Merci à Anne Montaron et à toute l’équipe du GRM

FEF139

Revue&Corrigée / Mars 2023

Le nouveau Revue&Corrigée de printemps est arrivé et il est beau et dense encore une fois. 

J’y fais un long entretien de Stefan Fraunberger passionnant où l’on échange électroacoustique, langues, culture arabe, tradition & modernité, son projet d’orgues abandonnés « Quellgeister », matière et spiritualité, temps et transformation…

J’ai également chroniqué quelques disques (Joshua Bonetta & Judith Hamann, Leonore Boulanger & Jean-Daniel Botta, Katelyn Clark & Isaiah Ceccarelli, Freundliche Kreisel, Judith Hamann/Marja Ahti, Michiel de Malsche, Nighte, Stefano Pilia, Oscar Peters).

Pour se procurer le numéro directement aux presses du réel : https://www.lespressesdureel.com/ouvrage.php?id=10429&menu=0

Sinon l’abonnement à revue&corrigée est ici : https://www.revue-et-corrigee.net/abonnements/

Revue&Corrigée / Decembre 2022

J’ai le plaisir d’interviewer la compositrice Valérie Vivancos pour un très long entretien à découvrir dans le nouveau Revue&Corrigée de Décembre 2022 (n°134). J’ai également chroniqué les disques suivants : Henning Christiansen, Alison Cotton, Valentina Magaletti, Clara Levy, Sarah Davachi, Manja Ristic, Ashley Paul, Robert Haigh et Fujita.

Sommaire du numéro ici : https://www.revue-et-corrigee.net/2022/12/14/rc-134-decembre-2022/

« Dilatation »

6“ Flexicard of one song by Delphine Dora, comes with a pretty little silver badge. Pièce unique signée Delphine Dora, Dilatation est la nouvelle carte postale flexi déjà épuisée chez MMLI

A se procurer d’urgence ici ! Dix-neuf exemplaires ultra limités seulement gravés à l’unité par Josh @vinylpost.co

C’est la quatrième ou cinquième carte d’une série de sept ou neuf.
Nous serions-nous perdus en chemin ?

Musique et Dessin : Delphine Dora

Elevation Extended

Norwegian artist Susanna released her highly acclaimed interpretations of poetry from ‘The Flowers of Evil’ by Charles Baudelaire called ‘Elevation’ in April, together with curated music by Stina Stjern and Delphine Dora. The album was a follow up to 2020’s ‘Baudelaire & Piano’ and now Susanna is releasing the collaborative EP ‘Elevation Extended’ due out Sept 9th via her label SusannaSonata. The record features new music and a gorgeous new version of the title track, all recorded with Susanna, Stina Stjern and French artist Delphine Dora.

Susanna – vocals, piano and effects
Stina Stjern – tape recorders and effects
Delphine Dora – mellotron, vocals and piano

Music by Susanna, Stina Stjern and Delphine Dora
Recorded in Oslo, Norway 2022 by Ingar Hunskaar
Mixed and mastered at Audio Virus LAB by Helge Sten

Released at SusannaSonata 9th of September 2022

Autumn Fair

Proud to participate to this excellent album curated by Sean McCann to celebrate Recital Label 10th Anniversary. I’m singing on « A night on the tiles » track between 2′ and 3′ along Loren Connors guitar.

« To celebrate the 10th anniversary of Recital, we present Autumn Fair.
A group LP comprised of 44 guest players (full list below), curated and edited together by Sean McCann.
Autumn Fair aptly embodies the feeling of Recital as a record label; the infusion of abstract sound art and sentimental beauty – performed by both younger and older generations of artists.

Oren Ambarchi – guitar
Ed Atkins – paper shredder
Jason Bannon – family
Derek Baron – keyboard
Karla Borecky – upright piano
Andrew Chalk – guitar
crys cole – birds
Loren Connors – guitar
Philip Corner – grand piano
Maxwell August Croy – whistle
Sarah Davachi – electronics
Aaron Dilloway – SFX
Delphine Dora – voice
Giovanni Fontana – voice
Scott Foust – trumpet
Peter Friel – impression
Malcolm Green – camera
Judith Hamann – cello / voice
Mark Harwood – speech
Forest Juziuk – voice
Johnny Kay – tapping
Kajsa Lindgren – hydrophone
Rob Magill – guitar
Lia Mazzari – whip
Molly McCann – flute
Sean McCann – editing / voice
Nour Mobarak – voice sampler
Azikiwe Mohammed – interview
Charlie Morrow – MIDI piano
Kiera Mulhern – SFX
Zachary Paul – violin
claire rousay – SFX
Michel Samson – violin
Troy Schafer – strings
Eric Schmid – tone generator
Ben Schumacher – SFX
Tom James Scott – keyboard / SFX
Asha Sheshadri – reading
Patrick Shiroishi – winds
Sydney Spann – voice
Matthew Sullivan – instruments
Flora Sullivan-Kelly – percussion
Connor Tomaka – SFX / synth
Alex Twomey – upright piano.

I wont go into too much detail on the album itself, but after many twists and turns, the album concludes with “Recital Program,” an intense track that manically collages two-second excerpts from every Recital album to date.

I extend a sincere ‘thank you’ for all the incredible support for Recital over the past decade. 

– Sean McCann »