Happy it sees finally the day after all these many years…I’m very happy to present you my forthcoming album « As Above So Below » to be released on 5th may but now ready to pre-order on Recital, one of my favorite label ever that releases so many great artists over the years (Derek Bailey, Loren Connors, Mary Mazzacane, Loren Rush, Daniel Schmidt, Aki Onda, Sarah Davachi, Sean McCann…).
Special thanks to Sean McCann that invites me to do an album for Recital, and who mastered many albums of mine of these past years and to Andrew Chalk that produced the album and give new atmospheric contours to my music.
Recital is pleased to present As Above, So Below, a new album from French multi-instrumentalist Delphine Dora. Over the past decade, from poetry reading, chansons, organ performances, tape compositions and so on, each album in Dora’s lush discography feels like a feather from a different bird. A keen ability to defy any singular “sound,” always diving to different depths.
As Above, So Below centers around mystic piano and voice recordings. In a distinct gothic landscape, each of the nine tracks float into one another. From verdant piano works that revolve like beautifully stretched out miniatures, expanding and bending like shadows across the floor, to foggy vocal arrangements hovering above beds of rural field recordings. Quiet synthesizers crawl in the backdrops, never disturbing the spirit of the piano motions.
On the track “Cantique spirituel,” Dora, from a cloud of her phantasmal caroling, recites a poem by German author Novalis (1772-1801). “Blindly we strayed in night’s confusion…” This poetic essence is found throughout the album… “gladness and grief alike consume.”
As Above, So Below was produced and mixed by the brilliant British musician Andrew Chalk, whose presence tints the air throughout Dora’s album. Chalk ornaments the pieces with additional instrumentation, along with Jean Noël Rebilly playing clarinet.
2 extracts to listen and album available to pre-order on (link in bio) :
Limited Edition 250 LP, Release date on 5th May 2023
https://recitalprogram.bandcamp.com/album/as-above-so-below
Merci aussi à Michel Henritzi pour sa très belle chronique parue dans revue&corrigée, sept 2022 :
« Nouvel opus de Delphine Dora construit autour d’un poème de Novalis « Cantique Spirituel », comme un point de basculement qui emporte sa musique dans un romantisme sombre ; les notes égrenées sur le piano se perdant dans un dédale rêveur, jouant entre lumières et ombres. Delphine Dora s’est entourée d’Andrew Chalk (orgue, guitare, basse) et Jean-Noël Rebilly (clarinette) pour accompagner son spleen musical, lui offrir des habits soignés. On songe à l’école anglaise apparue à la fin des seventies, aux albums parus sur Obscur Records, ceux de : Gavin Bryard, Harold Budd, Jan Steele, Brian Eno, pour évoquer la musique que referme cet album, Erik Satie aussi mais qui se laisserait aller à l’improvisation. La présence d’Andrew Chalk à la production n’y est pas étrangère, notamment sa complicité passée avec David Jackman qui fit parti du Scratch Orchestra. Brian Eno essayait à la suite de John Cage, de redéfinir les contours du musical, de proposer un espace/temps à habiter – ce que la critique définira comme musique ambiante – le substituant à cet objet défini temporellement issu de la composition, comme un objet sonore fini sur lui-même, séparé. Pour autant Delphine Dora contrairement à ses ainés ne propose pas une musique fonctionnelle, n’est pas dans une distance intellectuelle, objective, mais se laisse conduire par l’émotion, l’écoute, le son dans sa beauté imaginative. On rentre dans sa musique comme dans une chambre close, se laissant conduire par sa main, les notes nous prennent en elles. Novalis disait que : « Plus une chose est poétique, plus elle est réelle », la musique est sans doute la forme que prend l’Art qui touche le plus au poétique. La musique de « As Above, so Below » est un poème sans mot, qui émerveille, une fenêtre sur un monde rêvé qui s’éloigne de nous, de jour en jour, pris dans la tourmente du temps. »