(Improvisation/Free Jazz) Dora/Chagas/Duplant (2012)

« Have you ever heard of Delphine Dora? French piano player born in 1980? Probably not. She’s a singer songwriter and improvisor, and this should be her thirteenth album so far. Yet no singer songwriter stuff on this album, … or no,  I should say it differently: this music captures the essence of good songs but without the vocals. Each of the ten pieces is self-contained, short and with a precise character and sound, which is gentle yet profound, full of intimate lyricism and beauty. Her companions in gentleness are Paulo Chagas on clarinets and Bruno Duplant on bass, two musicians whom I’ve written favorably about before. All three are in the same storytelling mode, full of vulnerable emotions and precise phrasing, and with sufficient sense of contrasts to keep the attention going. Notes are used sparingly, but to great effect. Listen for yourself. I can only hope to hear more from this trio soon. » (Stef for Free Jazz, ****)

>>>> IMPROV SPHERE par Julien Héraud : 

« Une enveloppe marron, ornée d’une belle photo abstraite et aérée – c’est dans ce paquet aussi élégant qu’artisanal qu’est sorti le trio Dora/Duplant/Chagas, première référence du label Wild Silence. Un trio piano/contrebasse/clarinette qui se situe entre la chanson, la musique de chambre, le jazz et l’improvisation libre. Libre et libérée, notamment des contraintes de la musique non-idiomatique – et cette libération révèle alors des influences aussi nombreuses que variées: les mélodies précieuses, poétiques et atonales de Webern, les préparations et le silence de John Cage, l’improvisation moderne et aérée de Giuffre, les ritournelles populaires, l’improvisation free et organique, etc. Autant d’éléments qui parcourent cette suite de dix pièces courtes et variées. On y trouve en effet de nombreuses couleurs, vives, éclatantes ou sombres, des accents légers ou pesants. Chaque pièce renferme un univers singulier, intime, précieux et poétique. Un univers parfois naïf et doucereux, mais toujours très aéré et atemporel. Comme une suite de rêves sonores, de rêveries rétro-futuristes. Un bon début pour ce trio, qui nous révèle au passage une pianiste prometteuse. »