Bio

« Que soient reprises, en compagnie d’Eloïse Decazes, les « folk songs » d’un fameux disque de Luciano Berio et Cathy Berberian, ou bien que les poèmes de Walt Whitman ou Sylvia Plath s’incarnent en elle, la voie que trace Delphine Dora interpelle à force d’exigence, même si ça et là (et seulement ça et là insistons), il s’avère quasi impossible de ne pas songer à ses muses Nico, Sibylle Baier, Meredith Monk, Christina Carter, Tara Burke (Fursaxa) ou Josephine Foster. Sauf que l’univers de la française s’avère si singulier qu’il n’appartient qu’à elle, qu’elle que soit la multiplicité de ses influences à partir desquelles il s’est probablement construit, sous l’impulsion d’un lacher-prise fascinant, à partir d’un piano accompagné ou pas de vocalises, les improvisations coulent chez elle sans heurts, telles des compositions spontanées virginales et auréolées d’une poésie élusive. Le célèbre critique rock américain Byron Coley voit en elle quelque chose des sorcières du Mac Beth de Roman Polanski. Exagéré ou pas, la comparaison tente de dire le merveilleux d’un monde parallèle éminemment personnel. »
Philippe Robert (Agitation Frite III – Témoignages de l’underground français)

Bio (Fr)

Delphine Dora est une musicienne, compositrice, improvisatrice de France. Pianiste et vocaliste autodidacte, sa musique semi-spontanée s’est enrichie de nouvelles sonorités au fil des années, dé-contextualisant le piano en l’agençant à de nouvelles textures et sources sonores : sons de clavier (orgue, clavecins, sons synthétiques), apport de l’ordinateur en tant qu’outil sonore, enregistrements de terrain / ou domestiques (field recordings), objets sonores, et parfois une gamme d’autres instruments (instruments à vent, cordes, percussions, électroniques, etc.). La voix est également l’un de ses instruments privilégié : mise en voix et musique de textes et poèmes (Walt Whitman, Sylvia Plath, Kathleen Raine ou Ingeborg Bachmann, etc.), esquisses ancestrales chantées dans une langue imaginaire, travail vocal en relation à l’espace, intérêt pour les voix parlées…
Sa musique iconoclaste et en perpétuelle mutation, peut se lire comme un travail de cartographie personnel, basée sur une approche intuitive de la composition et nourrie de nombreuses approches : avant-folk, songwriting, improvisation libre, collage sonore, composition électro-acoustique, field recordings, ambient. Sa démarche se veut plurielle, sensorielle, poétique et expérimentale.

Depuis 2005, elle compose et improvise, développant de façon libre et indépendante, une oeuvre protéiforme, constituée d’une trentaine de disques parus sur des labels français et étrangers (three:four records (FR/Suisse), Meakusma (Be), Feeding Tube Records (USA), Okraïna (Be), Fort Evil Fruit (Irl), Was Ist Das ? (USA), Bezirk (Angleterre), etc.), dont plusieurs ont été acclamés par la critique.

En 2020, elle publie L’inattingible, son disque le plus ambitieux à ce jour, composé entièrement en français avec 14 musiciens du monde entier et une trentaine d’instruments : Adam Cadell (violon), Laura Naukkarinen (voix), Tom James Scott (piano), Sylvia Hallett (roue de bicyclette, vielle à roue..), Jackie McDowell (voix), Paulo Chagas (clarinette, flûte), Taralie Peterson (saxophone, violoncelle…), Gayle Brogan (violon, guitare, différents objets…), le fruit vert (synthé analogique..), etc.

En plus de son travail solo, elle a travaillé et collaboré sur disque et/ou concerts avec de nombreux musiciens français : Mocke, Eloïse Decazes, Bruno Duplant, Eric Desfour, Fred Langronne, Gilles Deles, Mathias Dufil, Cathy Heyden, Claire Serres et musiciens étrangers de la scène expérimentale : Sophie Cooper,  Alessandro Bosetti, Andrew Chalk, Raymond Dijkstra, Wolf Eyes, le fruit vert, Laura Naukkarinen, Sylvia Hallett, etc.

Elle a également participé à des projets de performances (lectures musicales avec les écrivains Charles Robinson, Dana Hilliot ou avec la vidéaste, curatrice, géographe et poète Amy Cutler), performances sons-dessins projetées avec l’auteur-illustratrice pour la jeunesse Elis Wilk. Elle a également travaillé en collaboration avec le cinéaste et réalisateur Michel Zumpf pour des musiques pour son prochain film (à paraître en 2022). Elle a collaboré récemment avec l’essayiste Pacôme Thiellement pour un disque de musique concrète/collage/opéra alchimique sur la thématique du covid19.

En 2012, elle fonde le label Wild Silence où elle a sorti une vingtaine de disques pour son travail solo ou le travail d’autres musiciens français et étrangers oeuvrant dans des esthétiques allant du folk à l’ambient, de l’improvisation libre à la musique expérimentale. (Monte Isola, Ensemble0, Mami Wata, Richard Moult, Cristian Alvear, Lodz, Powerdove, Thollem McDonas, etc.).

Elle s’est produite en France et en Europe dans des lieux comme Cafe OTO (Londres), Brotfabrik (Francfort), Instants Chavirés (Montreuil), Cave12 (Genève), Ausland (Berlin), Ateliers Claus (Bruxelles), EACC – Espai d’art contemporani de Castelló (Espagne), Le Périscope (Lyon), Galerie de l’Art du Temps / Chapelle de l’Oratoire (Clermont-Ferrand), et des festivals comme Le Guess Who / invitée par Julia Holter (Pays-Bas), Fanø Free Folk Festival (DK), Supernormal Festival (UK), Copenhagen Jazz Festival (Danemark), Times Zone Festival (Bari). 

Son travail musical est régulièrement diffusé sur NTS, WFMU, Radio Campus, Radio Panik, etc. et chroniqué dans des publications internationales comme The Quietus, The Wire, Inactuelles, A Closer Listen…

En 2019-2020, elle rejoint le post-diplôme « arts et création sonore » à l’ENSA Bourges pour enrichir sa pratique musicale vers la dimension du sonore, tant sur le plan de la composition qu’au niveau de sa relation à l’espace et à la diffusion. Elle s’intéresse à l’heure actuelle à une hybridation de ses moyens d’expression, en s’attachant aux relations entre son, voix et musique, synthèse sonore et instrumentation acoustique, field recordings et relation aux espaces acoustiques, présence et spectres…

En 2021, Elle reçoit une commande du GRM & Radio France pour l’émission de radio « Création Mondiale » sur France Musique. Parallèlement à son activité musicale, Delphine Dora développle une activité visuelle, à la fois photographique et plastique (dessins/peintures).

Bio (eng)

« Her back catalog covers a remarkably broad range of styles that often straddles the lines between jazz, improvisation, modern classical, avant folk, ambient, drone, and field recordings. Her work, more than anything, displays a pure fascination with sound. Her latest full-length album, L’inattingible, is arguably her most ambitious and highly orchestrated statement yet, marking a major creative leap forward for her as a songwriter and composer. It’s one of our favorite albums of 2020 so far. »
(David Perron – Free Form Freakout)

« Instant Classic ! I have no idea what language Dora is singing in – it might be french or it might be not a language but listen to the expression and you know exactly what she is saying. It’s like listening to 19th century-german lieder, except easier to enjoy. Not because the longest track is 2:55. Probably because she is writing for her own voice, and manipulates it effortlessly like a wizard – the best kind of vocalist. The piano is restrained – mostly playing a traditional harmonic rôle to support the voice – allowing the voice a landscape in which to emote all over you. The songs are short, as they have captured a moment. (…)  » (Julia Holter – L.A Magazine)

Delphine Dora is a musician, composer and improviser from France. Self-taught pianist and vocalist, her semi-spontaneous music has been enriched with new sounds over the years, de-contextualizing the piano by combining it with new textures and sound sources: keyboard sounds (organ, harpsichords, synthetic sounds), the contribution of the computer as a sound tool, field recordings, sound objects, and sometimes a range of other instruments (wind instruments, strings, percussion, electronics, etc. 

The voice is also one of his privileged instruments: setting in voice and music of texts and poems (Walt Whitman, Sylvia Plath, Kathleen Raine or Ingeborg Bachmann, etc. ), ancestral sketches sung in an imaginary language, vocal work in relation to space, interest in spoken voices… His iconoclastic and ever-changing music can be read as a personal cartography, based on an intuitive approach to composition and nourished by many approaches: avant-folk, songwriting, free improvisation, sound collage, electro-acoustic composition, field recordings, ambient. Her approach is plural, sensorial, poetic and experimental.

Since 2005, she composes and improvises, developing in a free and independent way, a protean work, constituted of about thirty records released on French and foreign labels (three:four records (FR/Switzerland), Meakusma (Be), Feeding Tube Records (USA), Okraïna (Be), Fort Evil Fruit (Irl), Was Ist Das? (USA), Bezirk (England), etc.).

In 2020, she released L’inattingible, her most ambitious record to date, composed entirely in French with 14 musicians from around the world and some 30 instruments: Adam Cadell (violin), Laura Naukkarinen (voice), Tom James Scott (piano), Sylvia Hallett (bicycle wheel, hurdy-gurdy..), Jackie McDowell (voice), Paulo Chagas (clarinet, flute), Taralie Peterson (saxophone, cello…), Gayle Brogan (violin, guitar, various objects…), the green fruit (analog synthesizer…), etc.

In addition to her solo work, she has worked and collaborated on recordings and/or concerts with many French musicians : with Mocke, Eloïse Decazes, Bruno Duplant, Gilles Deles (in the duo Conatus), Mathias Dufil & Cathy Heyden (in the trio Simone Poussière), Claire Serres (in the duo Anima / Animus), and foreign musicians of the experimental scene: Sophie Cooper, Alessandro Bosetti, Andrew Chalk, Raymond Dijkstra, Wolf Eyes, le fruit vert, Laura Naukkarinen, Sylvia Hallett, etc.

She has also participated in performance projects (musical readings with writers Charles Robinson, Dana Hilliot or with video artist, curator, geographer and poet Amy Cutler), projected sound-drawing performances with author-illustrator for youth Elis Wilk. She has also worked in collaboration with filmmaker Michel Zumpf on music for film « Oeil Oignon ». She recently collaborated with essayist and French writer Pacôme Thiellement for a concrete music/collage/alchemical and gnostic electronic opera record on the theme of covid19.

In 2012, she founded the Wild Silence label where she has released about twenty records for her solo work or the work of other French and foreign musicians working in aesthetics ranging from folk to ambient, from free improvisation to experimental music. (Monte Isola, Ensemble0, Mami Wata, Richard Moult, Cristian Alvear, Lodz, Powerdove, Thollem McDonas, etc.).

She has performed in France and in Europe in places like Cafe OTO (London), Brotfabrik (Frankfurt), Instants Chavirés (Montreuil), Cave12 (Geneva), Ausland (Berlin), Ateliers Claus (Brussels), EACC – Espai d’art contemporani de Castelló (Spain), Le Périscope (Lyon), Galerie de l’Art du Temps / Chapelle de l’Oratoire (Clermont-Ferrand), and festivals such as The Guess Who / invited by Julia Holter (Netherlands), Fanø Free Folk Festival (DK), Supernormal Festival (UK), Copenhagen Jazz Festival (Denmark), Times Zone Festival (Bari).

She has performed in France and in Europe in places like Cafe OTO (London), Brotfabrik (Frankfurt), Instants Chavirés (Montreuil), de Nor (Antwerp), Cave12 (Geneva), Ausland (Berlin), Ateliers Claus (Brussels), EACC – Espai d’art contemporani de Castelló (Spain), Le Périscope (Lyon), Galerie de l’Art du Temps / Chapelle de l’Oratoire (Clermont-Ferrand), and festivals such as The Guess Who / invited by Julia Holter (Netherlands), Fanø Free Folk Festival (DK), Supernormal Festival (UK), Copenhagen Jazz Festival (Denmark), Times Zone Festival (Bari)…

Her musical work is regularly broadcast on NTS, WFMU, Radio Campus, Radio Panik, etc. and reviewed in international publications like The Quietus, The Wire, Inactuelles, A Closer Listen…

In 2019-2020, she joins the post-graduate program « arts and sound creation » at ENSA Bourges to enrich her musical practice towards the dimension of sound, both in terms of composition and in terms of its relationship to space and diffusion. She is currently interested in a hybridization of her means of expression, focusing on the relationship between sound, voice and music, sound synthesis and acoustic instrumentation, field recordings and relationship to acoustic spaces, presence and spectra…
In 2021, she received a commission from GRM & Radio France for the radio program « Création Mondiale » on France Musique.

Parallel to her musical activity, Delphine Dora develops a visual activity, both photographic and plastic (drawings/paintings).

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