
Delphine Dora et Mocke sont tous deux des figures discrètes mais majeures de la musique indépendante en France. Bien qu’ayant suivi chacun une trajectoire parallèle bien singulière, ils partagent un rapport proche à la musique, nourrie à la fois d’un goût pour la sophistication et une rudesse du son, une curiosité pour l’improvisation, la captation de l’instant et les univers musicaux de traverse, les musiques libres ou inclassables, et les chansons obliques. C’est tout naturellement qu’ils décident de collaborer ensemble depuis plusieurs années pour créer un univers singulier qui n’appartient qu’à eux.
Le corps défendant, leur premier disque, sorti chez Okraïna en 2017, fut créé à distance entre 2015 et 2016. Cet album composé à la fois de chansons obliques et pastorales à base de glossolalie et de français énigmatique, d’instrumentaux basés sur des collages et des expérimentations à partir d’une palette sonore étendue, a reçu un bel accueil par la critique, notamment à l’international.
LOW COMPANY :
« The mellow fruits of a long-term, long(ish)-distance collaboration between Paris natives Delphine and Mocke, who now respectively reside in Brussels and the « deepest French countryside », Le Corps défendant is an unorthodox, Arcadian folk-rock masterpiece come out of the woods to steal our hearts and minds. (…) Dora’s vocals, beautiful but not a little unnerving, oscillate between hypnotic, possessed-by-god-knows-what glossolalia, to pseudo-medieval plainchant, amounting to a kind of white-witch chanson that feels free and unforced: we’re in the realm of Nico’s Desertshore, Emmanuelle Parrenin, Norma Winstone, Rose McDowall’s Sorrow. »
SUPERWORLDINDIETUNES :
« A stunning collaboration between Delphine Dora & Mocke. The album – Le Corps Défendant – is an absolute treasure to listen to. I went for Le Service Abstrait but it could have been any one of them. 10 SWITS out of 10 here guys ».
THE WIRE :
« This is the second Okraïna set from Delphine Dora, but this one she is accompanied by the ex-pat French guitarist Mocke, whose playing has drawn comparisons to that of Loren Connors. Delphine plays a variety of instruments and vocalises in her native tongue, drawing her words from « classic texts » and other sources. As always, there is a true touch of otherness to her voice and approach. While most of the melodies are homespun, there is an abiding oddness to the electronic squiggles, keyboard swathes and found sounds that sit behind everything. At times it sounds as though she’s reciting nursery rhymes from another planet, and at others her voice floats like an abstract cross between Suzanne Langille’s and Jane Birkin’s. And there’s a lazy jazziness to Mocke’s guitar playing that sets everything off quite beautifully. » (Byron Coley)
THE WIRE, MARCH 2018:
Review of Concert of Delphine Dora & Mocke @Cafe OTO
« In a dreamlike, empathic manner Dora and Mocke indicate changes to one another through subtle nods, looking as though they are steering the musical passages as if by gentle tugs on reins. Their album Le Corps défendant is just as meandering live as on record. There is a Brigitte Fontaine quality to Dora’s voice as those points where she intercepts the music with barely audible French spoken word, turning away quickly to watch her hands play through a droning, almost medieval sounding piano melody. Mocke uses guitar arpeggios to highlight Dora’s melodies, and occasionnally they leap out to lend a psychedelic influence similar to that found in Polish band Ksiezyc’s music. The natural suitability of their playing styles makes you hope that Delphine Dora and Mocke will continue to develop their repertoire. »
(Lottie Braziers)
L’invisible est multiforme, leur deuxième opus qui sortira en 2023 sur le label By The Bluest of the Seas, agencé à partir de deux sessions d’improvisations entre 2019 et 2020, a été enregistré dans une église du centre de la France (Mauzun, Puy-de-Dôme) sous la houlette de l’ingénieur du son Cyril Harrison. En résultent une dizaine d’improvisations habitées à base de clavier, de guitare et de chant sans parole, avec la réverbération de l’acoustique de l’église comme terrain de jeu.
